Tänk om vi skrev brev till varandra med kunskapskraven i bakhuvudet

En utmaning med kunskapskrav och betygskriterier är att de ska konkretiseras och förtydligas för att kunna fungera som pedagogiska verktyg, dvs. utgöra exempel på kunskapskvaliteter av olika värde. En svårighet härvid ligger i att det sätt som man beskriver kunskap på i kursplanerna ligger ganska långt ifrån hur vi talar om varandras kunskap i vardagslivet. Om vi för skoj skull tänker oss att vi kommenterade varandra i en personlig brevväxling utifrån kunskapskraven skulle det kunna se ut så här:

Stockholm 140122

Tack för ditt brev på C-nivå!*

Jag blev mycket glad för ditt brev med en relativt god språklig variation och utvecklad textbindning. Jag känner att du har en relativt väl fungerande anpassning till den texttyp, språkliga normer och strukturer som vi brukar ha i vår brevväxling. Dina berättelser innehåller utvecklade gestaltande beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med relativt komplex uppbyggnad. Jag ser att du använt ett relativt varierat urval av källor och för utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om dessa källors trovärdighet och relevans. Det gjorde att ditt brev blev mer värt att läsa. Dessutom visar du med det youtube-klipp du länkar till i brevet att du kan kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de olika delarna samspelar på ett ändamålsenligt sätt och jag upplever att du därmed levandegör ditt brevs huvudbudskap. Jag uppskattar vidare den feedback jag fick på mitt förra brev och de utvecklade omdömen du gav om brevets innehåll. Jag ser också att du tagit till dig av mina synpunkter och utifrån den responsen bearbetat ditt brev mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett relativt väl fungerande sätt. Det var verkligen roligt att läsa och se att du växer som skribent i dina brev till mig! Tänk på att variera språket lite mer nästa gång bara och försök om möjligt att vara mer nyanserad i dina omdömen om mina brev!

Bästa hälsningar Christian 

*Betyget C för skrivkunskaper i ämnet svenska i åk 9 i princip ordagrant. Ord i fet stil är de så kallade värdeorden. Ord i kursiv stil ingår inte i kunskapskraven.

Detta inlägg postades i Bedömning och utvärdering och märktes den av .

Om Christian Lundahl

Christian Lundahl (f. 1972) är professor i pedagogik vid Örebro universitet. Lundahl bedriver forskning om prov, betyg och intelligensmätningar i ett historiskt och internationellt perspektiv. Han har undervisat på Studie och yrkesvägledarprogrammet, lärarutbildningen och rektorsutbildningen kring statlig styrning, utvärdering och bedömning. Disputerade 2006 på avhandlingen: Viljan att veta vad andra vet. Kunskapsbedömning i tidigmodern, modern och senmodern skola. 2009 kom Lundahl ut med boken Varför nationella prov? – framväxt, dilemman, möjligheter. Christian Lundahl har tillsammans med Maria Folke-Fichtelius gett ut antologin Bedömning i och av skolan. Praktik, principer, politik (2010), och 2011 kom boken Bedömning för lärande. Lundahl ingår i flera internationella nätverk kring bedömning, utvärdering och utbildningspolitik och samverkar med Humboldt universitetet i Berlin, Universitetet i Edinburgh samt Oslo universitet. Tillsammans med kollegor från Linköpings universitet, Göteborgs universitet och Högskolan i Kristianstad har Lundahl ett 5 årigt forskningsprojekt från Vetenskapsrådet för att studera effekter av godkänt gränser i betygssättning samt av betygsättning från åk 6. Lundahl är också forskningsledare för projektet From Paris to PISA vilket finansieras av Vetenskapsrådet och handlar om internationella skoljämförelsers historia. Lundahl har publicerat ett flertal artiklar kring bedömning i svenska och internationella tidskrifter och antologier. Lundahl har också tillsammans med kollegor vid Karlstads universitet 2013-2014 utvecklat Sveriges första MOOC för lärarfortbildning med runt 30 000 kursdeltagare i en kurs om betyg och bedömning. Han har också tidigare arbetat som utredare vid Skolverket under 10 år. www.paristopisa.com Följ även Christian Lundahl via Twitter: @DrLundahl

En reaktion på “Tänk om vi skrev brev till varandra med kunskapskraven i bakhuvudet

  1. Pingback: #Björklundsskola – vad kan vi läsa ut av en hashtag? | Skolöverstyrelsen.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *