De nya moderaternas nya skolpolitik

Det slog ned som bomb, moderaternas senaste skolpolitiska utspel. Att alliansens största parti valde att gå ut och övertrumfa Björklund när det gäller betygsextremism har förvånat och inte minst upprört många lärare (t ex här och här). Hur är det möjligt att ett parti som gärna vill framstå som mainstream nu vill dela ut betyg till nioåringar? Och var kommer denna plötsliga brådska att hinna tillbaka till det förflutna ifrån?

I Fredrik Reinfeldts bok Det sovande folket från 1993 kan vi kanske få ett svar. Den må ha 20 år på nacken, men publicerades när Reinfeldt hade suttit två år i Riksdagen och rimligtvis hade format sina politiska värderingar. Bokens kapitel blandar olika genrer, och inleds med – en novell! Vi serveras här en dystopisk skildring av ett framtida välfärdssamhälle som spårat ur. Det är ett samhälle där alla är lata, passiviserade och saknar känsla av mening. Berättelsen inleds med att en 28 årig man dör. Det visar sig att han drabbats av en epidemisk sjukdom.

 

Han dog precis som en lång rad andra unga människor började göra den sommaren i vad som snart skulle komma att kallas 2000-talets farligaste och dödligaste epidemi. Fullt jämförbar med pest, smittkoppor eller AIDS. Han dog välfärdsdöden.

Nu till det verkligt intressanta. I karakteristiken av denne man nämns hans skolgång.

Han kom tidigt att tillhöra sovhjärnorna. Det var inget fel på dessa människors hjärnor, de bara utnyttjade en försvinnande liten del av sin kapacitet. Sovhjärnorna kunde tala, läsa och skriva. De hade gått i skolan och ofta varit ganska intresserade, till en början. Sedan hände inget mer. Sovhjärnorna tappade tidigt intresset för skolan, och för allting annat också. De visste att de aldrig skulle arbeta med någonting, det gjorde bara dårarna. Dårarna var de som bestämde, de tappade inte orken i skolan utan fortsatte anstränga sig, fast de inte behövde. Det var därför som sovhjärnorna kallade dem dårarna. Det var ingen som brydde sig om vad dårarna sa, det var ingen som orkade intressera sig. Dårarna servade välfärdsstaten. Sovhjärnorna såg dem nästan bara på TV och bytte då snabbt över till en annan av det dryga hundratal kanaler som fanns.

I Reinfeldts dystopi skildras alltså ett polariserat samhälle. En stor del av befolkningen är inte bara sjukligt lat utan föraktar dessutom de flitiga och duktiga politikerna som redan i skolan visade prov på sin goda karaktär.

Det måste förstås ha varit oerhört trist att bli kallad för dåre när man i själva verket är frisk och den som bestämmer. Men nu verkar moderaterna äntligen ha hittat ett läkemedel för sovhjärnorna. Betyg beskrivs som en synnerligen effektiv universalmedicin mot dålig arbetsmoral, och man lovar att dela ut den gratis. Lärarkåren och eleverna förväntas lydigt svälja. Nu ska det sovande folket minsann väckas igen. Denna gång börjar vi med skolbarnen.

P.S. Onsdagen den 27 februari uppmärksammas Det sovande folket på Kulturhuset i Stockholm i inspelningen av podcasten Flumskolan.

Detta inlägg är publicerat under Bedömning och utvärdering, Okategoriserade och märkt , , av Joakim Landahl. Bokmärk permalänken.

Om Joakim Landahl

Joakim Landahl (f. 1974) är docent i pedagogik vid Institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Nyligen publicerade han Politik & pedagogik: en biografi över Fridtjuv Berg. Hans forskning är huvudsakligen utbildningshistoriskt orienterad och har inte minst diskuterat frågor kring disciplinering och utbildningens sociala dimensioner. Bland publikationer märks avhandlingen Auktoritet och ansvar (2006), rapporten Den läsande läraren (2009) samt boken Stad på låtsas (2013).

3 svar på ”De nya moderaternas nya skolpolitik

  1. Det var inte helt överraskande, men ändå borde det vara lite överraskande, att Anders Borg skrev under artikeln. Varför just finansministern – det handlade ju inte om pengar alls i första hand..? Mitt bestämda intryck från arbetet i Regeringskansliet var att Borg hade en starka uppfattningar om utbildning och skola och hans tankelinjer gick efter de traditionella nationalekonomiska föreställningarna. Tidiga betyg och mycket tester uppfattas av många på den kanten ha en självständigt verkande positiv effekt på elevers prestationer – grisen blir! fetare om man väger den. Det är dels morot-piska-idén som grund för vad individer reagerar på, men det är säkert också ekonomernas starka önskan att ha mer av resultat att räkna på. Gärna också ett obligatoriskt språktest i 4årsåldern som von Greiff & Sjögren pläderade för i samband med sin ESOrapport för ett år sen. Finansen stödde starkt denna idé.

  2. Om man inte har argument så kan man alltid återberätta en fritt vald historia. Sens moralen bestämmer man själv.
    Frågan är om betyg egentligen är så viktigt när det gäller prestation. Den viktigaste funktionen betyg har är nog den informerande. Elever, föräldrar och allmänhet behöver veta hur skolan fungerar i sin viktigaste uppgift, den kunskapsförmedlande.
    Testande har fått ett oförtjänt dåligt rykte genom vinklad selektion av den forskning
    som redovisas i debatten.

    http://torestad.blogspot.se/2013/01/fler-prov-i-skolan-ger-battre-larande.html

  3. Bra att ”Det sovande folket” aktualiseras igen. De flesta verkar inte känna till de grundläggande värderingarna hos Reinfeldt. Jag försökte få tag i boken för något år sen – omöjligt. Nu finns den att ladda ner.

Lämna ett svar till Monika Ringborg Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.